Angolországba ment tornaviadalra
Az Edward tekercs, 1461 (The Free Library of Philadelphia, Rare
Book Department, Lewis E 201)
“Most dread Souveregne Lord. please jour Grace to understand that there be
come to Cantenbury III worshipfull Knigths of the King of Hyngaris court callet
Uladislaus of Bodna, Fredericus of Waredma, and Lancelagus od Tresulwan....-
Igen rettegett felséges úr. Kegyeskedjék Felséged tudtúl venni, hogy
Canterburyba érkezett a magyar király udvarából három jeles lovag, kiknek neve
Uladislaus de Bodna, Fredericus de Waredma
és Lancelagus de Tresulwan....” (Harleian manuscripts no.69/12,
p.113-114, British
Museum)
Konrad Bote Képes krónikája, 1492 (BSB-Ink B-765)
Konrad Bote krónikás úgy tudta,
hogy német nyelvterületen az első lovagi tornát Madarász Henrik hírdette meg
Magdeburgban, a magyarok feletti győzelem emlékére. A harci játékok magyar
vonatkozásait hangsúlyozza Matthäus Schwarz is 1518-ban megjelent
Trachtatenbuchjában. “..di gestallt
kaiser hainrichs ein phaltzgraf bey
rein, Bairn vnd saxen hertzog gwöst im 948. iar wider die unglaubigen hunos,
vigaros vnd walachos gestriten, diser hat den saxen francken Bairn Schwaben den
Turnier geben, sein Sun Ott ward kaiser nach im – Henrik császár a 948-dik évben
a hitetlen hunok, bolgárok és vlachok ellen harcolt, ő adta a szászoknak,
frankoknak, bajoroknak, sváboknak a lovagi tornát, utána pedig fia, Ottó lett a
császár...”
Marx Walther tornakönyve, Augsburg,
1506/1511 (BSB, Hss Cgm 1930)
Magyarországon a lovagi tornát az Anjou királyok és a királynék udvartartásával
idekerült idegen lovagok honosították meg és virágkora a XIV-XV. századra tehető - mondják
a történészek. Ám adatokat harci játékokról már a XIII. század végén is
találunk. Nem perdöntő viadalról (istenítélet), hanem szabályos
lovagi megmérettetésről. III. András 1291 augusztusa után kelt
adomány-megerősítő oklevelében olvasunk Ratold fia Tamás magisterről, akit a
király néhány báróval és nemessel, Boldog István király ünnepe előtti
szombaton, Bécs vára alá küldött harci játékokra.(“..quod cum nos quosdam barrones et nobiles regni nostri sabbato proximo
ante festum beati regis sub castrum Wÿennense ad ludum bellicale misissemus..”)
Tamás mester a játékok során a jobb kezén megsebesült, katonai buzgóságáról és
becsületességéről pedig (Borsa) Roland erdélyi vajda és az ő
fívérei, István magister és Kopasz, valamint (Aba) Amadé nádor tesznek tanúbizonyságot. (MOL, DL 39202)
Tornakönyv az 1489 és 1511 között Innsbruckban, Nürnbergben és
Heidelbergben lezajlott harci játékokról (BSB Cod.icon.308 f.6r)
A lovagi tornák Magyarországon való megjelenésével
vette kezdetét a katonai eredetű és funkciójú sisakdísz elterjedése. Ez tette
felismerhetővé a zártrostélyú sisakban küzdő lovagot. Egyénítő jellegétből
adódóan, az élő heraldika korában, a sisakdísz több esetben még az azonos
nemzetségi címert viselő atyafiakat is megkülönböztette egymástól. Tehát a
lovagi tornák kezdeteit hozzáigazíthatjuk a sisakdísz-adományok megjelenéséhez Legrégibb ábrázolása pecséteken jelenik meg de
még toll-legyezőként, habár ezt inkább valamilyen vezetői jelvénynek,
rangjelzőnek tekinthetjük. Ilyet láthatunk Mihály zólyomi ispán 1273. évi
pecsétjén (pajzs, benne kereszt, a pajzs bal felső sarkánál tollforgós
lovagsisak, MOL DL 40111), és ilyen toll-legyezővel (fiktív) ábrázolja az Árpád
címert a zürichi tekercs.
A zürichi tekercs (1315-20 táján keletkexett címergyűjtemény)
Az első dokumentálisan fennmaradt
sisakdísz-adomány Anjou Károlytól származik. 1326 április 7-én sisakdíszt
(cymier) adományoz a Sopron
megyei Imre fia Miklós magisternek, atyafiainak és egész nemzetségének. A
sisakdísz aranyozott kék szárnyait
kiterjesztő sólymot ábrázol, szárnyai alatt aranyozott lóhere levelek, a sólyom
csőre fölött aranyozott zöld ág látható.A király megtíltja, hogy bárki rajtuk
kívűl a sisakdíszt akár arany, akár ezüst, akár más színben viselje, vagy ezért
a sisakdíszért Miklóst vagy ennek rokonait zaklassa. Ha a korábbi királyok
valakinek sisakdíszül sólymot adományoztak volna, bármely színben vagy formában, az adomány érvényességét a király
visszavonja a jelen oklevél által (“...ita
nihilominus ut si qui predecessorum nostrorum regum Hungarie quibuspiam de
regno nostro falconem sub quovis colore vel specie pro crista contulissent
auctoritate presentium revocamus..” MOL, DL 262464)
Az oklevél szövege két értékes adatot is tartalmaz. Az
első az, hogy a Csebi Pogányok címere tulajdonképpen ősük sisakdíszének a címerpajzsra
való levándorlásából született (akárcsak a Zichyek, a Forgáchok vagy a Kállayak
címere).A másik amit megtudhatunk, mivel a záradékban I.Károly “elődeink által
adományozott” sisakdíszre utal, ez az oklevél nem az első, csupán a
legkorábbról fennmaradt ilyen tartalmú dokumentum. Nagyon valószínű, hogy Magyarországon már az Anjou
királyok előtt is voltak valódi lovagi tornák. Nehezebb megmondani melyik vagy
milyen elődjére gondolt a király. Vencelt és Ottót nem tekintette elődjének.
III. Andrásról tudjuk, hogy emberei résztvettek hadijátékokban, viszont Anjou
Károly szemében ő sem volt jogszerinti magyar király.
Ezt a kifejezést minden bizonnyal apjára,
Martell Károlyra értette, aki III. András trónrakerülése után tüntetőleg élt a Rex Hungariae címmel.
Insbruck, 1497 (BSB Cod.icon.308 f.14r)
Albrecht Altdorfer: Zászlóhordozók (Albertina Múzeum)
Mátyás udvarában felújult a
lovagi torna, így indult megmérettetésre Angliába a három lovag. Nem tudjuk kapták-e IV. Edwárdtól erre
engedelmet, ha igen dicsőséget arattak-e, netalán kudarcot vallottak. Viszont
sok apró de érdekes dolgot tudunk meg az újkor küszöbén élt lovagok életéről.
Uladislaus, Fredericus és
Lancelagus a magyar királynénak Edwárdhoz és feleségéhez szóló levelével
indultak útra. Calais-ban szíves fogadtatásban részesültek és Angliába
érkezésük után a Térdszalag-rend főfegyvernöke ajánlotta őket a király
figyelmébe. A Szent Jakab-féle bűnbocsánat alkalmával rendezett ünnepélyen
kívántak résztvenni a harcjátékokban. Latinul benyújtott vívásfeltételeiket
maga a főfegyvernök fordította angol nyelvre IV.Edward számára. Azok számára
akik feltételeiket efogadják és ellenfélnek jelentkeznek Uladislaus egy arany vívó
koronát, Fredericus egy arany lándzsahegyet, Lancelagus pedig egy arany kardot
ajánlott fel, amit a leendő ellenfélnek a megmérettetésig nyilvánosan viselnie
kell.
Uladislaus lóháton és
felfegyverkezve, 15 futásban, Nápolyban divatozó vívásra hívja ki ellenfelét.
Az első öt futásnál Uladislaus, a korlát végétől tizenegy lándzsahosszra állva
várva be ellenfele támadását, a második öt futásnál az ellenfél várva be őt,
míg az utolsó öt futásnál mindketten az egész pálya hosszában vívhatnak. Ha
valamelyikük lándzsáját nem az összecsapás pillanatában ejtené el, azt vissza
nem kaphatja, hacsak (!) az egyik jelenlévő hölgy ezt nem óhajtja. Fredericus húsz futásra hívta ki ellenfelét. Ő
a véletlenül leejtett lándzsa visszaadását egy találós kérdés megfejtéséhez
köti, viszont egy lord leányának az óhajára a kérdés megválaszolását
elengedhetik. Lancelagus nem határozza meg a futamok számát, ő addig
szándékszik küzdeni míg egyikük lándzsája eltörik. Ezután huszonöt
kardcsapással folytatódjék a küzdelem, a vágások minden neme megendedett, a szúrást kivéve. Az
elejtett lándzsáját tulajdonosa úgy kapja vissza, ha ellenfele hölgyének egy
gyémántot ad át, elejtett karját viszont
csak a király óhajára.
Így léptek ki a bajszérűre a régi
idők lovagjai, mutogatván ügyességüket, merésszégüket, hírnevet, babérokat és
halálos sebeket aratva.